dinsdag 13 juli 2010

Zonwering en online verkoop


De online verkopen in Belgiƫ zijn in 2009 met 17% gestegen ten opzichte van 2008 (bron Becommerce). De aanbieders geloven in dit nieuwe kanaal en ook het consumentenvertrouwen in online aankopen stijgt. Dat komt natuurlijk ook door de nieuwe en veilige betalingsmogelijkheden en organisaties als Becommerce die voor richtlijnen en controle zorgen.
De zonwering blijft natuurlijk niet achter bij deze landelijke trend. Al zijn er best een aantal zaken die het extra lastig maken.
Het begint al met het samenstellen van een product. Standaard maten met vaste kleuren doek zijn te koop in bouwmarkten, maar kwaliteitsproducten op maat en met elk willekeurig acryldoek moeten in een zogenaamde productconfigurator samengesteld worden. Vaak wordt daar teruggevallen op het vakjargon dat door de gemiddelde consument slecht wordt begrepen. Het is de kunst dit eenvoudig en begrijpelijk te houden, bij www.zonwering-online.be is dit goed gelukt.
En dan is er de logistiek. Een zonnetent van 5 meter kan niet met de pakketdienst geleverd worden en is zwaar en onhandelbaar en rolluiken zijn gevoelig voor schade. Er moeten daarom extra maatregelen genomen worden om transportschade te vermijden. En natuurlijk moet men altijd zelf aanwezig zijn wanneer de zonwering wordt aangeleverd. “Even” een schermpje bij de buren afgeven, is geen optie.
Daarnaast heerst er bij de kopers een behoorlijke onzekerheid over de aankoop zelf (wat zijn nu precies de specificaties) en hoe kan ik zelf plaatsen.
Deze problemen kunnen ondervangen worden door op een website de juiste specificaties en tekeningen te verzorgen en te voorzien in heel duidelijke meet en montage handleidingen. Ook zijn er wel aanbieders die extra service geven en specifiek bevestigingsmateriaal (altijd inox!) kunnen leveren. Onder die extra service kan dan worden begrepen het meten bij lastige situaties of het plaatsen van de zonwering.
Er ontstaat een soort keuze model, waar afhankelijk van de hoeveelheid service die men wenst een prijskaartje aan hangt. Bepalend voor de klanttevredenheid is de kwaliteit die wordt geleverd en uiteindelijk de kwaliteit die aan de gevel hangt. Het stuk advies en eenvoud van plaatsing geven dus de doorslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten